Re-certyfikacja systemu/wyrobu lub/i transfer certyfikatu
Re-certyfikacja wyrobu lub systemu polega na ponownej certyfikacji (odnowieniu posiadanych certyfikatów ) lub ponownej certyfikacji gdy firma zawiesiła lub zaprzestała prowadzania działalności. Często przyczyną są problemy ekonomiczne, lub zmiany właścicielskie (konsolidacje i przejęcia) w organizacji.
Transfer certyfikatu to przeniesienie certyfikatu z jednej jednostki do drugiej. Powody są często te same co w przypadku re-certyfikacji.
Korzyści
- szybkie wznowienie certyfikacji bez nadmiernej biurokracji
- podniesienie autorytetu firmy zarówno wśród klientów, jak i partnerów biznesowych
- zyskanie nowych szans biznesowych poprzez ponowną formą deklarację jakości (certyfikat)
- uzyskanie szybkich korzyści finansowych związanych z posiadaniem certyfikatu np. wygrana w przetargu, w którym udział był zależny od posiadania aktualnego certyfikatu jakości
Realizacja procesu recertyfikacji i transferu
ETAP I Przegląd dokumentacji systemowej klienta
Przegląd dokumentacji systemowej lub dotyczącej wyrobu oraz raportu z ostatniego audytu zewnętrznego.
Podjęcie decyzji w sprawie kolejnego etapu audytu w miejscu prowadzonej przez klienta działalności.
ETAP II Ocena wdrożonego systemu zarządzania na miejscu u klienta
Przegląd dokumentów i zapisów.
Rozmowy z pracownikami i osobami zarządzającymi organizacją.
Przygotowanie przez audytora raportu z audytu certyfikacyjnego.
Ocena sprawozdania z audytu przez jednostkę certyfikującą i wydanie certyfikatu.
Uwagi
Certyfikat wydawany jest na okres 3 lat, jednak co roku przeprowadza się audyt nadzoru, którego wyniki stanowią potwierdzenie ważności dokumentu oraz pozwalają sprawdzić stosowanie przyjętych norm. W przypadku odnotowania istotnych odchyleń (niezgodności z normą) certyfikat może zostać cofnięty
Audyt wstępny prowadzony jest bezpośrednio przez audytorów Multicert, nie jest on warunkiem certyfikacji wybranego systemu. Jednakże wyniki audytu są skutecznym i ważnym elementem przy sprawnym przejściu przez proces certyfikacji.
Rozszerzenie zakresu certyfikatu
Przy ponownej certyfikacji lub transferze dobrze jest jeszcze raz zweryfikować zakres certyfikacji . Strategie firmy i jej działalność może zmieniać się dynamicznie nawet kilka razy w roku. Za zwiększenie zakresu certyfikacji przy re-certyfikacji i transferze nie zapłacimy nic lecz gdy tą zmiany będziemy chcieli dokonać między okresem kolejnych nadzorów , wiązać się to będzie z dodatkową opłatą z kolejny audyt.