Certyfikacja oznakowania pionowego dróg i ulic zgodnie- PN EN 12899
Normy serii PN EN 12899 określają wymagania dla oznakowania pionowego dróg i ulic. Seria ta składa się za pięciu części:
- PN-EN 12899-1:2010 Stałe pionowe znaki drogowe -- Część 1: Znaki stałe
- PN-EN 12899-2:2010 Stałe pionowe znaki drogowe -- Część 2: Podświetlane słupki przeszkodowe (TTB)
- PN-EN 12899-3:2010 Stałe pionowe znaki drogowe -- Część 3: Słupki prowadzące i urządzenia odblaskowe
- PN-EN 12899-4:2008 Stałe pionowe znaki drogowe -- Część 4: Zakładowa kontrola produkcji
- PN-EN 12899-5:2008 Stałe pionowe znaki drogowe -- Część 5: Wstępne badanie typu
Części od 1 do 3 są normami specyficznymi, oznacza to, że dotyczą poszczególnych wyrobów, zgodnie z powyższymi zapisami. Dwie pozostałe, tj. część 4 i 5 są normami systemowymi, określającymi kryteria systemowe, jakie winien spełnić wytwórca pragnący oznakować swoje wyroby znakiem CE. Okres przejściowy wdrażania powyższych norm minął 1.01.2013 r.
Określenie znaków drogowych jako "Wyroby Wysokiego Ryzyka" w ramach rozporządzenia dotyczącego wyrobów budowlanych (CPR), wynika z tego, iż pełnią one niezwykle istotne funkcje informowania i ostrzegania kierowcy. W związku z tym muszą być niezależnie ocenione w celu otrzymania niezbędnego oznakowania CE. Oznacza to również, że producenci znaków drogowych muszą podjąć proces oznaczania swoich wyrobów znakiem CE.
Zasady certyfikacji oznakowania dróg i ulic znakiem CE
Ze względu na system oceny zgodności 1, ważne jest także właściwe opracowanie dokumentacji, gdyż na jej podstawie oceniane jest przygotowanie producenta do przeprowadzenia audytu w miejscu produkcji.
Odpowiednie przygotowanie dokumentacji technicznej umożliwi właściwą ocenę zgodności wyrobu z wymaganiami technicznymi, zawartymi we właściwych normach. Dokumentacja ta jest niezbędna dla odpowiedniego zrozumienia cech produktu działających w odniesieniu do zasadniczych wymagań i przeznaczenia wyrobu.
Dokumentacja techniczna obejmuje:
- Szczegółowy opis produktu
- Projekt/ rysunek techniczny produktu
- Proces technologiczny produktu
- Stanowiskowe instrukcje montażu znaków drogowych
- Wyniki obliczeń projektowych
- Wyniki wcześniej przeprowadzonych badań
- Deklaracje i certyfikaty zgodności WE
Korzyści
- spełnienie wymogu dopuszczenia oznakowania pionowego do użytku w Polsce i UE
- ochrona przed ewentualnymi roszczeniami (min. pozwami, skargami) podmiotów, na rzecz których wykonywana jest inwestycja drogowa
- uzyskanie warunku wydania deklaracji właściwości użytkowych i oznakowania wyrobów znakiem CE
- wzrost wiarygodności wśród klientów i innych partnerów biznesowych
- poszerzenie kontaktów o inwestycje realizowane przez GDDKIA i inne podmioty publiczne
- uporządkowanie procesu produkcyjnego i osiągnięcie wymaganego poziomu jakości
Realizacja procesu audytowego
ETAP I Przegląd dokumentacji systemowej klienta
Analiza dokumentacji systemowej pod kątem zgodności z kryteriami normy PN-EN 12899.
Ocena systemu jakości pod kątem wypełniania wymogów prawnych, w tym wyników badań typu (np. wytrzymałości na wiatr).
Uzgodnienie kolejnego etapu audytu w miejscu produkcji oznakowania.
ETAP II Ocena wdrożonego systemu zarządzania jakością na miejscu u klienta
Analiza dokumentów i zapisów (audyty wewnętrzne).
Rozmowy z osobami zatrudnionymi i z kierownictwem organizacji.
Przygotowanie przez wyznaczoną osobę raportu z audytu certyfikacyjnego.
Wydanie certyfikatu ZKP po analizie sprawozdania z audytu przeprowadzonej przez jednostkę notyfikowaną.
Uwagi
Certyfikat systemu wydawany jest bezterminowo. W kolejnych latach przeprowadza się audyt nadzoru, którego wyniki dają możliwość potwierdzenia ważności dokumentu oraz sprawdzenia stosowania przyjętych norm (ocenę istotnych zmian w specyfikacji wyrobu). W przypadku odnotowania istotnych odchyleń (niezgodności z normą) certyfikat może zostać odebrany.
Audyt wstępny ZKP prowadzony jest bezpośrednio przez audytorów Multicertu i nie jest warunkiem certyfikacji. Wyniki tego audytu są jednak skutecznym i ważnym elementem wyboru jednostki certyfikującej.