Audyt systemu zarządzania
Audyt (NPZ) Najlepszych Praktyk Zarządzania to ocena poziomu zarządzania organizacji pod względem stosowania najlepszych praktyk ( standardów), w oparciu międzynarodowe standardy ISO. To także niezależna ocena słuszności podejmowanych decyzji.
Audyt obejmuje określone dyscypliny zarządzania
- zarządzanie aktywami ( majątkiem) ;
- zarządzanie ciągłością działania;
- zarządzanie kryzysowe;
- zarządzanie bezpieczeństwem cybernetycznym;
- zarządzanie komunikacją;
- zarządzanie środowiskowe;
- zarządzanie obiektami ( nieruchomościami);
- kontrola finansowa;
- kontrola nadużyć;
- podejmowanie decyzji;
- zarządzanie zdrowiem i bezpieczeństwem BHP;
- zarządzanie zasobami ludzkimi;
- zarządzanie bezpieczeństwem informacji;
- informacja, komunikacja i technologia;
- zarządzanie bezpieczeństwem fizycznym;
- zarządzanie jakością;
- zarządzanie ryzykiem;
- zarządzanie łańcuchem dostaw;
- planowanie strategiczne
Wybór powyższej dyscypliny zależy od miejsca, warunków i zakresu prowadzonej działalności.
Klienci audytów NPZ
- spółki użyteczności publicznej
- spółki o znaczeniu strategicznym
- spółki kapitałowe
- spółki zależne
Zasady audytu
Audyt może mieć charakter wybiórczy jeśli dotyczy określonego procesu ( np.instalacji oczyszczania ścieków) lub pełny jeśli dotyczy całej prowadzonej przez daną organizację działalności ( oczyszczenie ścieków , odbiór i utylizacja )
Korzyści
- pełna informacja o praktykach zarządzania pod kątem realizacji celów statutowych lub strategicznych;
- ocena poziomu zarządzania danym obszarem organizacyjnym;
- określenie ryzyk związanych z prowadzoną działalności i sposobu ich ograniczania;
- uniknięcie strat finansowych związanych z brakiem właściwego zarządzania w wybranym obszarze organizacji;
- ocena szybkości reagowania na zmieniające się otoczenie gospodarcze, wymagania prawne, działania konkurencji
Realizacja procesu audytowego
ETAP I Przegląd stosowanych metod zarządzania
Przegląd dokumentacji systemowej pod względem stosowania odpowiednich standardów zarządzania
Podjęcie decyzji w sprawie kolejnego etapu audytu w miejscu prowadzonej przez klienta działalności.
ETAP II Ocena procesów zarządzania
Przegląd dokumentów i zapisów.
Rozmowy z pracownikami i osobami zarządzającymi organizacją.
Przygotowanie przez audytora raportu z audytu
Ocena sprawozdania z audytu oraz przekazanie raportu za audytu klientowi ze świadectwem stosowania ( Najlepszych Praktyk Zarządzania )NPZ
Uwagi
Audyt prowadzony jest audytorów wiodących ( zarejestrowanych w ERCA) i posiadających odpowiednie kody branżowe i minimum 5-letnie doświadczenie w danym obszarze audytowania.