Certyfikat ISO 39001
Zadbaj o bezpieczeństwo uczestników ruchu z ISO 39001
Co 30 sekund ktoś ginie w wypadku drogowym - to ponad 1,2 miliona osób rocznie. Kolejne 50 milionów cierpi na obrażenia po wypadkowe. Dlatego powstał system ISO 39001 zarządzania bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Poprzez nacisk na prędkość, stan pojazdu i świadomość kierowcy, skutecznie wdrożony i nadzorowany system zarządzania ISO 39001 powinien znacząco zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Dlaczego warto postawić na ISO 39001
Rozwój infrastruktury drogowej i tym samy rosnąca ilość pojazdów na drogach powodują, że prawdopodobieństwo kolizji lub poważnego wypadku nie znika. Jest to szczególnie obserwowane w transporcie towarów i osób. Oszczędności kosztach eksploatacyjnych środków transportu i czasie pracy kierowców powodują, że same inwestycje w bezpieczne drogi nie wystarczą. Muszą być podjęte inne systemowe środki zaradcze, aby ograniczyć inne zagrożenia wynikające z prowadzenia pojazdów. Jednym z nich jest właśnie system zarządzania ISO 39001.
Kto posiada certyfikat system ISO 39001
- Ponad 60 firm uzyskało certyfikat JQA w Japonii na ISO 39001 .
- W Korei Koreańska Agencja Logistyki Pocztowej (POLA) po raz pierwszy otrzymała certyfikat ISO 39001 wydany przez KFQ.
- ISO informuje, że ponad 100 organizacji stowarzyszonych ze Szwedzkim Stowarzyszeniem Firm Transportu Drogowego uzyskało certyfikat ISO 39001
- Hiszpania : pierwsza firma transportu publicznego, która otrzymała certyfikat ISO 39001
Zalety certyfikacji ISO 39001
- działanie prewencyjne mające wyeliminować potencjalne zagrożenie wynikające z prowadzenia pojazdów w ruchu drogowym
- systemowe zbieranie i nadzorowanie informacji dotyczących bezpieczeństwa w ruchu pojazdów
- potwierdzenie zaangażowanie w bezpieczeństwo na drodze
- podniesienie autorytetu firmy zarówno wśród klientów, jak i partnerów biznesowych
- kontrolowanie i nadzór nad przestrzeganiem norm systemu zapewnienia jakości w zarządzaniu bezpieczeństwem w ruchu drogowym
- zapobieganie wypadkom poprzez uświadomienie zagrożeń
-
- uporządkowanie wszelkich działań w organizacji związanych bezpieczeństwem na drodze
- uzyskanie narzędzi do doskonalenia i tym samy ograniczenia wypadkowości
- trwałe utrzymywanie wytyczonych norm jakości świadczonych usług uprzewozowych
Realizacja procesu audytowego

ETAP I Przegląd dokumentacji systemowej klienta
Przegląd dokumentacji systemowej w zakresie zgodności z wymaganiami normy ISO 9001 i ISO 41001
Ocena systemu jakości w zakresie spełnienia wymagań prawnych.
Podjęcie decyzji w sprawie kolejnego etapu audytu w miejscu prowadzonej przez klienta działalności.

ETAP II Ocena wdrożonego systemu zarządzania jakością na miejscu u klienta
Przegląd dokumentów i zapisów.
Rozmowy z pracownikami i osobami zarządzającymi organizacją.
Przygotowanie przez audytora raportu z audytu certyfikacyjnego.
Ocena sprawozdania z audytu przez jednostkę certyfikującą i wydanie certyfikatu.
Uwagi
Certyfikat wydawany jest na okres 3 lat, jednak co roku przeprowadza się audyt nadzoru, którego wyniki stanowią potwierdzenie ważności dokumentu oraz pozwalają sprawdzić stosowanie przyjętych norm. W przypadku odnotowania istotnych odchyleń (niezgodności z normą) certyfikat może zostać cofnięty.
Audyt wstępny prowadzony jest bezpośrednio przez audytorów Multicert , nie jest on warunkiem certyfikacji wybranego systemu. Jednakże wyniki audytu są skutecznym i ważnym elementem wyboru jednostki certyfikującej.